محققان دیابت، سلول های T خطرناک را حتی در لوزالمعده ی افراد سالم تشخیص دادند

16اکتبر 2020- لوزالمعده شما مملو از خوشه های سلولی به نام جزایر است. در بیشتر افراد، سلولهای بتا در این جزایر آرام زندگی می کنند و انسولینی را که بدن برای تنظیم قند خون استفاده می کند، به اندازه ی مورد نیاز و در زمان صحیح تولید می نمایند. اما در افراد مبتلا به دیابت نوع 1، سلولهای T به اشتباه به داخل جزایر نفوذ می کنند و سلولهای بتا را از بین می برند.

مدت ها تصور می شد که وجود سلولهایT "خود واکنش دهنده"[1] در لوزالمعده نشانه ی صد در صدی برای ابتلا به دیابت نوع 1 است. با این حال، یک مطالعه ی جدید به رهبری دانشمندان موسسه ایمونولوژی لا ژولا (LJI) نشان داد که حتی در افراد سالم نیز این سلول ها به تعداد بسیار زیادی، در پانکراس در کمین هستند.

پروفسور Matthias von Herrath، نویسنده ارشد این مطالعه ی جدید که درScience Advances ، منتشر گردید، اظهار داشت: این سلول هایT مانند شکارچیانی هستند که در کمین می باشند. ما همیشه فکر می کردیم که اگر شکارچی در آنجا باشد، سلولهای بتا می میرند و فرد به دیابت نوع 1 مبتلا می شود، اما به نظر می رسد که سلول هایT  در آنجا هستند و فقط منتظر دریافت سیگنال حمله می باشند.

این سلولهای "شکارچی" که به نام سلولهایCD8 + T ، معروف هستند به طور خاص مولکولی به نام preproinsulin را که پیش ساز انسولین است، هدف قرار می دهند. مطالعات قبلی نشان داده است که افراد سالم برخی از این سلولهای T را در جریان خون خود دارند. هیچ کس نمی دانست که آیا این سلولها به لوزالمعده می روند یا خیر و بخشی از این مسئله مربوط به چالش به دست آوردن نمونه های پانکراس بود.

در این تحقیق به رهبری دکتر Christine Bender، نویسنده ی اول این مطالعه و دانشجوی فوق دکترا در آزمایشگاه پرفسورvon Herrath ، محققان از یک روش جدید رنگ آمیزی برای نشان دادن محل تجمع این سلول ها در نمونه های با ارزش بافت انسانی استفاده کردند. آنها از دیدن سلولهای T اختصاصی پره پروانسولین، حتی در لوزالمعده ی افراد سالم متعجب شدند.

به نظر می رسد که تعداد زیادی از این سلولهای T در لوزالمعده، به طور پیش فرض وجود دارند، چه شما دیابت نوع 1 داشته باشید و چه نداشته باشید. دکتر Bender، گفت: ما از این موضوع شگفت زده شدیم، البته تعداد این سلولها در هر اهدا کننده ی لوزالمعده متفاوت بود، اما به طور کلی، تعداد این سلولها بسیار زیاد بود. البته در افراد مبتلا به دیابت نوع 1 این وضعیت بدتر بود. در نمونه های بافتی آنها سلولهایT ، بسیار نزدیک به جزایر دیده می شدند و حتی نفوذ آنها در داخل جزایر مشاهده می شد.

دکتر   Herrathمی گوید: ما نمی توانیم بگوییم این سلولها تنها مقصر برای ابتلا به دیابت نوع 1 هستند، اما این سلولهای T مظنونین اصلی هستند.

این نتایج شواهدی را در مورد این نظریه که "دیابت نوع 1 ، به دلیل سوء عملکرد سلولهایT علیه سلولهای بتا ایجاد نمی شود"، ارائه داد. در عوض، بنظر می رسد که بدن این سلول های T را ساخته و موجود دارد، اما چیزی در لوزالمعده باعث حمله ی آنها به سلولهای بتا می شود. دکتر Von Herrath فکر می کند این می تواند به این معنی باشد که یک درمان موثر برای دیابت نوع 1 ، باید در محلی درون پانکراس قرار داشته باشد.

محققان قصد دارند در آینده نگاه دقیق تری به نحوه ی رفتار سلولهای T اختصاصی برای پره پروانسولین داشته باشند. این تیم همچنین امیدوار است که بر روی سایر پروتئین های موجود در جزایر که ممکن است حملات سلول T را تحریک و جذب کنند، بررسی نمایند.

دکتر Bender، می گوید: ما هنوز سوالات زیادی داریم که باید برای پاسخ به آنها به تحقیقات ادامه دهیم.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2020-10-diabetes-dangerous-cells-pancreaseven-healthy.html

 



[1]"autoreactive" T cells